måndag 18 juli 2011

Sommar sommar sommar

Det märks på bloggen att det är sommar. Få är de timmar jag syr och ännu färre framfäör datorn. Håller mig relativt uppdaterad via telefonen men bloggning det blir det då inte. Som vanligt så är det lite projekt på gång i trädgården. Vi har haft en grävare här som har grävt upp de få kvadratmeter tomt som faktiskt var orörd. Nu har vi grävt på i stort sätt varenda liten bit på tomten. Geggigt är det. I sommar ska det byggas carport, vedförråd, läggas plattgångar och muren ska fixas färdig och så ska jag flytta jordgubbslandet (som jag för övrigt fixade förrä året, men varför göra det lätt och sätta det på rätt plats från början). Hela uppfaten ska skrapas och få duk+nytt stenmjöl lite träd ska planteras och en oas med lyktstolpe å lite buskar ska fixas. Jag är alltså inte sysslolös :o) Får väl se om vi hinner allt.

Idag skulle jag laga ett linne som jag behöver kunna använda, råkade titta på "att fixa till" högen och en efter en betade jag av dem. En hel hög med kläder, en del hade legat så länge att de har blivit försmå för storasyster. De flesta plagg hade hål som skulle lagas, några strumpbyxor gjorde jag om till tights, klippte av foten och sydde dit en mudd. Två par byxor jag köpt på en bytardag behövde fixas, ett par var trasiga i resåren och ett par jeansjogging hade väldigt utställda ben,de sydde jag om till stuprör. 


Den här pippitröjan var en gång i tiden en body. Köpte den till äldsta tjejen på åhlens innan jag förstod att man inte använder body i 86-92, fy så opraktiskt. Klippte av den och sydden en "fuskfåll" med overlocken men den blev väldigt kort. Det går men jag föredrar långa tröjor.


Sydde därför dit en kjol i svart med vita prickar. Tyg från jofotex. Det blev en pippiklänning.



Ganska gulligt tycker jag!

Inga kommentarer: