söndag 2 oktober 2011

En gammal gardin?

Det här tyget var ju bara för fint. Har sytt en tunika till mig själv. Ärmarna blev dock lite breda så det är åtgärdat både på tunikan och på mönstret (dock ej på den här bilden). Även längden blev för lång på mönstret så jag klippte av en dm innan jag skulle fålla den. Jag tycker att det är så spännande när man ritar mönster själv, här har jag utgått ifrån en t-shirt från gina som jaghar gillat. Den var dock full med färg och lite liten så jag har ändrat en heeel del, men principen är den samma. Det krävdes två testtunikor innan jag fick till mönstret, ska fota dem så småningom också, en kommer jag itne kunna använda, möjligtvis överdelen och den andra ser ut som ett nattlinne, det kanske får bli det. Jag tycker att den sitter ganska bra på mig och om jag delar av den med ett bälte under bysten så blir det inte fullt lika rörigt. Nästa gång jag använder mönstret ska jag göra ännu smalare ärmar. Det underbara tyget kommer ifrån znok design och finns i flera färgställningar. Sambons kommentar var att jag ser ut som en gardin från 70-talet, men den fick G i alla fall!


Så här  gör jag för att hålla fast mönstret, lite mössor får vara tyngder.


En liten detalj, jag råkade dock stryka sönder det ena bandet så det blev krulligt, hoppas det går till sig i tvätten, annars får jag väl våffla båda två.


Både hängslen och livrem....2 namnlappar. Det såg så fluttigt ut med en i sömmen så det blev en till. Jag har ju faktiskt genom åren sytt ett par klänningar och lite amningstoppar till mig själv men jag har aldrig publicerat något av dem, kanske skulle börja med det.  



5 kommentarer:

Knuffodragen sa...

Verkligen fin! Jag älskar det tyget just för att det ser ut som en gammal gardin = )

{K * Design} sa...

Exakt, vi gilla gamla gardiner :o)
Jag köpte bara den här färgen...men jag vill nog kanske eventuellt ha lite av de andra också, å andra sidan kan man ju inte gå runt som en viol hela dagarna.

Y sa...

snyggaste gamla gardinen jag sett på länge i så fall :) den där blev man glad av

Wcollection sa...

Underbar! Hoppas vi kan piggna till här så jag med får sy!

{K * Design} sa...

Tack Y, det var kommentarerna på jobbet också :o) Av några i alla fall.

W: Anar ann det är sjukstuga hos er, krya på er eller den/de som är sjuka. Snart kan du nog sätta sprätt på några meter violer också¨:o)