tisdag 26 maj 2009

Takvagga!

Takvagga! A la mig!

Då många frågat hur jag gått tillväga med min takvagga så tänkte jag skriva här hur jag gjorde, tyvärr var jag väl inte bäst på att fota under tiden, men lite bilder blev det i alla fall.


Jag ville absolut ha en oval vagga, typ leandervaggan men det var inte det lättaste att komma på hur jag skulle bära mig åt. Stötte och blötte idéer med migsjälv och alla runt omkring, allt ifrån att svetsa en ram till en träkonstruktion, trä blev dock svårt att få till böjen på. Det skulle ju heller inte ksta förmycket, då kunde jag ju lika gärna köpa en färdig. Sedan kom jag på det ultimata tillsammans med min far över telefonen. Vp-rör är böjbart, lätt och billigt. Han hade en bit i garaget som han genast gick ut och provade böja och det fungerade om än det blev lite konstig böj. Vp-rör kostar typ ingenting så det var ju perfekt. Jag köpte x antal vp rör, tror det blev en lång en och lite rundstav på hobbyaffären som just så pass gick in i vp-röret.


Skickade ner sambon i ladugården (stooort förråd med massor prylar) för att leta efter ngot runt som var 50cm i diameter. Ritade av en form utifrån darttavlan ungeför hur stor jag ville att vaggan skulle bli. Kapade rören utifrån mallen (se mönsterpappret längre ner). Sedan värmde jag röret med högsta effekt på hårtorken, det blev jätttevarmt på diskbänken. Böjde sedan röret runt en darttavla (48cm diameter, fick duga) detta behöver man vara två att göra för röret hoppar lätt bort, någon behöver trycka ner. Satte silvertejp för att hålla röret på plats. Värmde andra halvan av ovalen, tog bort den första från darsttavlan och gjorde lika med rör no 2.


Sågade till två bitar rundstav som gick från böjarnas början, alltså hela raksträckan på vp-röret, för att hålla den raka sidan rak så den inte skulle böjas också samt att detta gör att ovalen blir stabil. Markerade mitten på pinnen så den skulle hamna rätt.





Trädde på ovalerna på rundstaven och tejpade igen med silvertejp.




Det blev hyffsat lika form som mönstret. Plasten lever ju till eget liv så det är ju svårt att styra exakt hur böjarna ska bli. De blev inte exakt lika, men det syns inte.





Sedan skulle jag sy ett fodral och det visade sig vara lättare sagt än gjort. Vale stumt bomulstyg innuti och fleexe utanpå. Om ni ska prova välj då två stumma tyger. Då det töjde sig massor i fleecen blev jag tvungen att stryka på ett stagband (kan man kalla det det) med vliesofix (?) för att få fleecen att inte töja på sig. Detta var ett fruktansvärt tråkigt och tidskrävande jobb. I botten på fodralet sydde jag dit kardborreband så det ska gå att ta bort och tvätta, dock inget man gör mer än nödvändigt.








Sågade till en bottenplatta i plywood och fixade en madrass samt sängkläder. Köpte båttamp och letade reda på några snygga knopar på nätet. Skulle även ha fixerat knoparna i rundstaven med lite smältlim för de flyttar på sig, jag har dock itne gjort det än. Etersom det går att klippa i fleece utan att det repar upp sig så har jag elt enkelt bara klippt små hål för tamparna. Jag har vikttestat den med 10 kilo kattmat och lite småsaker så den håller för en hel del. Bebbar är ju itne så tunga. Men ett barn som kan sitta eller åla sig upp på saker ska inte vara i den, endast spädisar. Den har hållt på att tippa över när äldre barn gungat och kommit förlångt åt ena hållet. Det skulle kunna bli bättre balans om man hade repet i varje ände samt mitt på långsidorna, men det är ju kanska inte lika praktiskt.





Den är dock använd en hel del av både beisar och katt!



Mysigt!











7 kommentarer:

Olive Tree sa...

Hi, it's a very great blog.
I could tell how much efforts you've taken on it.
keep doing!

GlamiNa sa...

Helt underbar! Synd att min lille redan är 6 månader! Annars hade jag helt klart gjort en sådan till honom.
Kanske blir till nästa barn om några år =)

Pokergirl sa...

Vilken smart lösning! Tack för tipset!

Sara sa...

Så himla fin takvagga, var igår och köpte tyg så nu ska jag och svärmor börja försöka få ihop en vagga med insperation av din :-)
Jag undrar hur lång och hög din vagga är?

Ingela Eskengren sa...

Hajsan! Jag tänkte bara tacka för ett toppentips! Inspirerad utav dig, så blev min vagga så här:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/226398_10150173023323999_548693998_6953234_748390_n.jpg


Länken går till en bild på facebook, därav den lite märkliga adressen.

Ingela Eskengren sa...

90_n.jpg

Anonym sa...

Vilken jättefin vagga! Jag sa nyss till sambon att man kanske skulle sy en egen, då gav han mig två tummar upp, ett fjantigt flin och sa -All tur till dig!
Så nu bara måste jag ju klara det!

Det jag klurar på är "upphängningen" mellan botten och vp-rören. För vad är det som bär upp botten mot vp-ramen, det är väl inte bara tyget?