onsdag 21 september 2011

Glamour!

Jag har blivit inspirerad av flera andra som sytt denna kjolen från ottobre no 1/2011. Jag har aldrig förut sytt något helt utifrån ett befintligt mönster. Det blev väl inte rikgit det den här gången heller, men delarna är avritade från tidningen. Annars brukar jag mest göra på fri hand men nu tänkte jag utmana mig själv och följa en sömnadsbeskrinvning. Det är inte tvärenkelt må jag säga. De rosa tygerna kommer från jnydesign och jeanstyget vet jag inte, grävde fram det ut gömmorna.

Från början skulle det bli en tuff kjol som skulle passa ett par svarta strumpbyxor och ett par randiga benvärmare som jag köpte på kappahl till storfisen, men under sömnadens gång ändrades hela projektet och kjolen blev väldigt pluddiduttig tycker jag, inte alls som det var meningen från början.


Volangen sydde jag på med min nya babylock och rynkfoten som följde med. Först overlockade jag ihop styckena och sedan sydde jag fast dem på överdelen. Det blev väldigt myckjet tyg över från volangen, så i mönstret skulle det vara bra mycket mera bolang än vad det blev nu. Dt hade kanske blivit finare med mer rynk. Men det fungerade väldigt bra med volangfoten, superkul!


Jag valde att ha knappar istället för dragkedja, varför vet jag itne riktigt, men jag tycker att det är en ganska fin detalj med färgade knappar.

Sydde på namnlappen med rosa tråd för att få en ram runt, men det blev inte snyggt live som det var i mitt huvud, kanske sprättar bort den och gör om, men känner jag mig själv rätt så lär det inte bli så.




Jag har använt en rosa glittertråd till dekorerna det blev väldigt glittreigt, lite för mycket för min smak men dotera är väldigt nöjd.

Det var flera saker som gick helt åt skogen, ble så blev linningen jättemycket större än vad den skulle, varför vet jag inte, så när jag sydde på den så blev skarven (var tvungen att ha en skarv för tyget räckte inte) snett bak dessvärre. Även volangskarven manade galet eftersom jag inte sydde fast den på¨vanligt "rynksätt".

Testade en ny söm på den vanliga symaskinen (brother nv-900) den blev ganska snygg. Det finns så otroligt många sömmar att testa på. Skulle böheva sy massor med jeanskjolar.


Här blev det en stjärna och det var inte tanken från början. Men medan jag klippte i något tyg så råkade den här ligga under och jag gjorde ett fint jack i kjolen. Men det fixades till med en applikation! Tur det går!


Det syns inte så tydligt på bilderna men i lampljuset glittrar sömmarna som en discolampa i rosa!

4 kommentarer:

Heartbeatdesign sa...

Gud så fin! Tokbra att beställa till mina småkusiner till jul kanske..gooos hhur ska jag komma ihåg det ;P

{K * Design} sa...

Taack!

Fangoria sa...

Himlar vad fin! =) Jag tycker visst den blev tuff ändå, fast det är rosa och glitter! =) Stjärnan över jacket gör den bara ännu snyggare!!! Många fina detaljer och sömmar, kan då säga att jag ser inte felen!
Jag har också rynkfot till min Babylock men ej testat den än, haha vet inte om jag vågar ge mig på det!!! =)

{K * Design} sa...

Tack! Den blev lite för "rosa" och glittrig för min smak, men, men, jag får göra en till som passar bättre till benvärmarna jag egentligen sydde den här till. Det är kul med detaljer, oftast blir det att man bara syr och syr saker som går fort. Men jag ska försöka börja lägga ner ltie mera energi på plaggen tror jag. Rynkfoten funkade jättebra, ska testa mera så snart jag får tid!