onsdag 17 oktober 2012

Äntligen fototryck!

Snacka om hysteriskt skrik här hemma när jag visade det här tyget på stoff och stils hemsida för 5 åringen i huset. Hon som är fullkomligt djurgalen blöev helt i extas och ända sedan det damp neri brevlådan har hon tjatat varje dag om att jag skulle sy till henne i det. Hon var även väldigt bestämd i färgval, antingen turkosa prickar eller blå stjärnor. Vi hade även sån tur att jag bunkrar allt, längst in i gömmorna har jag sparat några olika manchestertyger inköpta på Ohlssons i Umeå för 5 år sedan. Nu kom en bit av det orangea väl till användning, bra där! Jag blev så glad när jag såg att det fanns fototryck på jersey att köpa. Jag gillar verkligen Molokläder som ofta har fototryck. Har aldrig köppt ett enda plagg, varför kan man ju undra, men det har inte blivit av helt enkelt. Men nu när man kan sy liknande själv är det ju jättekul! Hoppas att flera hakar på det här med fototryck. Jag skulle vilja ha svart med skimrande såpbubblor, blomsteräng, fordon, hav och strand, insekter, kossor, katter ja massor olika djur, frukter och grönsaker....
 
 
Kjolen blev lite styv så den har en tenens att stå ut längst ner, inte för att det gör så mycket, men att kalla det "fall" är ju att ta i. det ser nästan ut som om jag strukit på vlieseline (?). Mönstret kommer från ottobre. För en gång skulle orkade jag inte uppfinna hjulet så jag tog ett mönster rakt av. Men fy på mig som inte mätte ordentligt, jag mätte faktiskt inte alls. Tog stl 110 (hon har 116/122) för att jag vill hålla nere vidden och som ni ser räckte det bra. Jag tog till i ärmar och på längd. Men jag skulle behövt ta i mera på ärmarna för de är just så pass att de passar, 4 cm till hade inte gjort något för att få en liten puff.

 
Dottern bestämde att den stora bilden med mamman och ungen (ja om det nu är mamman kan ju diskuteras) skulle vara med på tröjan.


 
O gossa min förvåning när jag tyckte att kjolen var klar....kolla in fickorna....



Det var bara att göra om och göra rätt. Jag sprättade sömmen på fyra ställen för att kunna sy dit ett kantband på fickorna. Lite så där lagom irriterande, men snabbt fixat.
 
 
Så hade vi ju ett problem. De svarta tightsen var ju i tvätten. "Jag har bara sånna där som står ut" och dessa byxor är både vida och för korta fast det är rätt storlek. Jag sydde helt enkelt in de två paren hon hade och satte på en bred jerseystump som mudd längst ner. Så med några enkla sömmar var hon två par lagom byxor rikare!

 
De ser ju lite roliga ut på bilden, men sitter bra på, tror att det är h&m från början, möjligvis lindex, jag är inte riktigt säker.


Inga kommentarer: