lördag 14 mars 2009

Tunika i elefanttyget!





Denna tunika var ingen barnlek, usch! Tog ett förlitet mönter och skulle förstora det, men halslinningen blev enorm! Mudden som jag sydde dit fick helt fel lutning och står rakt upp, såååå fult. Efter några dagar tog jag tag i detta hemska ufo, klippte bort mudden och gjorde en singoalla av det hela istället, det blev mycket bättre och är nu mera en favvo i garderoben. Älskar den gula färgen på tyget! Sömmarna är dekorsömmar som jag sydde på overlocken, tog en röd tråd så de skulle synar orentligt. Ska lägga in en bild på hur den blev som färdig sedan!


Material från Jofotex.
.....................................................................
Tänkte uppdatera den här nu n'r jag tagit nya bilder.
Så här blev den som färdig, som ni ser så är ärmarna i helt fel vinkel, men det ser bra ut på. Den blev faktiskt riktigt söt. Använde en ny slags söm på overlocken, en form av coversöm men den är inte så stark så helst ska man sy en söm på sidan som förstärker, men jag tyckte inte det behövdes och än har den inte gått sönder.








2 kommentarer:

Lokatt sa...

snyggt! ska bli spännande att prova den sömmen på min med, använde du två eller tretrådig flatlock?

{K * Design} sa...

Nu var det ju väldigt länge sedan jag gjorde en här, men jag tror att det var tretrådig, anbänder det till overlocksömmen och jag skulle gissa att jag inte tog bort en tråd. Gjorde tretrådig rullfåll för ett tag setdan, det går superbra, gjorde en egen guid så jag itne ska glömma bort vad alla rattarna ska stå på. Så småningom lär man sig väl, men det är lite krångligt. Önskar att jag orkade sy med flatlock oftare, det blir ganska bra. Får väl se till att göra det så jag lär mig, då går det fort.