lördag 15 augusti 2009

Flyttbar hylla till skötbordet!


Var tvungen att fylla ut dagarna före beräknad förlossning. Hade kommit fram till att jag ville ha en hylla att lägga saker på bredvid skötbordet, det är så mycket attiraljer som ska till i början och det är smidigt att ha någon stans att lägga dem. Jag ville dock varken skruva i skötbordet eller i nya kaklet. Därför var jag tvungen att konstruera en hylla som kunde hänga fritt påskötbordet och lyftas av. Jag tog lite överblivet material från nya köket, lite täcksida, ett hyllplan en sockelbit etc. Gjorde en hyllplansbit, pluggade fast en första "skena" (där skruvarna är) men då vi tydligen inte äger några tvingar och skivan slog sig var jag tvungen att skruva, synd på den snygga pluggningen jag lyckades med. Hittade dock bara någon form av plåtskruvar med gigantiska huvuden, men de var vita. Nästa "skena" som sitter på andra sidan kanten skruvade jag fast med två st vinkenjärn, de medföljande skruvarna var dock förlånga så de gick igenom skivan, men bara yttepytte så att folien restes lite, BRA att jag kollade först va? Fick skruva ut skruvarna och nypa av toppen. Kvar blev 4 kratrar i skivan, jättesnyggt NOT! Men jag var så vansinnigt less och hade ont i den gigantiska magen så det fick helt enkelt vara så, fogade igen med målarfog, inte så snygt men det syns inte så mycket och det ligger ju massor saker på. Gjorde även 3st tvärreglar (den yttersta har krokar) så att skivan skulle stå hyffsat rak och hålla för lite mera än med bara vinkeljärn. Strök på kantband där det var råsida. Hyllan blev jättetung, men den fyller sin funtion. Som man ser på bilden är den inte heller riktigt rak det är för att avståndet mellan reglarna som sitter på var sida om skötbordskanten inte har EXAKT avstånd, det skulle vara 18mm, men då det inte är riktigt rakt tog jag 21mm. Detta skulle kunna gå att ordna genom att pilla in något som håller uppe skivan, vi får väl se om jag petar in något så småningom.

Inga kommentarer: