torsdag 15 juli 2010

Klänning a la polka persika hallon!


Lillbruden har lite dåligt med sommarklänningar i sin garderob och nu när hon har börjat gå är det ju så smidigt med klänningar istället för bodys.


Detta underbara tunna sommartyg har jag sparat men insåg att det var dags att göra nu för det var itne så stor bit så att om ett tag går det inte att göra något för då är biten förliten. Det blev itne mycket kvar efter denna klänning. Tog ett mönster från meedom som jag ritade om en hel del. Till att börja med så skulle jag göra storlek 80, tog då ett tröjmönster i stl 68 glömde dock att klippa sömsmån så jag trodden den skulle bli jätteliten, men den blev faktiskt helt perekt. Snacka om att det inte finns några vettiga färdiga mönster på marknaden (som jag hittat i alla fall) som är bra i båe längd och bredd i förhållande till storleken. Sydde för ett par veckor sedan en vit t-shirt modell tigt (trodde jag att den skulle vara) meedom i stl 74 till min tjej som har 74-80 den var jättevid så jag tog bort säkert 4 cm på varje sida. Ska blogga den när jag kommer ihåg att fota.




Å dekorsömmar blev det igen och kantning med cp:n, å så bra det blir! Den blev lite vid kring halsen å jag tänkte att snäv hals utan knäppning i stl 68 borde bli litet, såjag klippte upp lite + att dekorsömmen böjade en bit in på tyget för så för att kunna rädda den utan att behöva sprätta blev det ännu lite större ringning.

1 kommentar:

JuMel sa...

Söt klänning! Gillar både modellen och tyg kombon!