söndag 17 februari 2013

Bandkantare

Jag har en längre tid haft två olika bandkantare till min Janome Cover pro cpx (den som jag annars benämner med förkortning cp). Jag har dock bara använt den första jag köpte nämligen den nedre som viker kantbandet tre gånger och färdigt band blir 1,3 cm, remsorna skär jag ca 3,75mm. Hur jag skär kan ni läsa om här. Den övre är en bandkantare som viker fyra gånger det vill säga att det blir lika på båda sidorna. Den andra får en råkant som döljs av sömmen på baksidan. På den nedre står det 1 3/8 - ½. Den första siffran säger hur bred remsa man ska ha och den andra siffran säger hur brett kantbandet blir när det är färdigt. Båda dessa har en inställningsmöjlighet att diffa lite på bredden. Jag gissar att måttet som står på är minimum för mina är inställda på i princip det minsta som går. På den övre står det 1 ½ - 3/8.
 
 
 
Nu har jag ju ett tag varit sugen på att skaffa en bandkantare som gör 0,7mm för att kunna göra lite smäckrare kantband till tex linnen och t-shirts. Men jag kanske skulle börja använda den som gör 1cm innan jag skaffar en till. Jag har nog tänkt att beställa en från Sharp Sewing på ebay, jag har beställt annat från dem förut och det har fungerat jättebra.

Inga kommentarer: