måndag 18 februari 2013

Doris!

det här kittet ska min blivande 6-åring få när hon fyller år om några veckor. Kjolen är sydd från ett par utställda "fem myrorjeans" som barnen aldrig kunnat ha för de har haft för långa ben. Det är stl 104 och min tjej som har 116-122 kan ha dem utan problem i midjan. Hon fick prova jeansen innan jag gjorde om dem men hon har inte sett resultatet eller ens haft en aning om vad jag skulle göra med dem.
 


Jag provade att göra transfertryck. Transferpapper köpte jag av någon på sysidan på facebook för länge sedan. Jag hade många planer men det tog över ett år innan jag testade. Detta ska vara några speciella papper för stretchtyger. Det blir intressant att se hur det håller i tvätten. På den här bilden ser t-shirten rosa ut men det är den inte, den är vit, det är fotot som är missfärgat på något vis.
 
Jag var tvungen att stryka jättelänge, det stod ca 20 sek men jag behövde nog stryka 2 minuter för att det skulle släppa. Dessvärre blev tyget liiite missfärgat men det syns bara om man riktigt granskar i starkt ljus.

 
Så här blev resultatet. Fotot är dels uppförstorat en hel del och inte riktigt skarpt från början så att det är lite suddigt beror på det. Jag ville ha ett foto på vår Doris men attt få ett kort på en busig kattunge när hon dels sitter stilla snyggt och tittar samtidigt är inte lätt.

 
Hon ville inte kliva av t-shirten, antingen gillar hon den eller så skäms hon?




 
En tjej (ja om det är hon ursprungligen vet jag inte men jag kopierade idén där ifrån) från sygruppen på facebook kom på den fantastiska idén att göra storlekslappar av transferpapper. Man kan beställa sådana hon henne. Eftersom jag har en hel lunta med transferpapper så gjurde jag mina egna. Gjorde en tom ring där jag med textilpenna kan skriva in storleken. Nu hade jag bara en värdelös halvtorkad textilpenna med tjock spets från biltema att skriva med så det blev väldigt tjocka siffror. Textilpenna hamnar på inköpslistan.  



Dessa strumpbyxor köpte jag på Lindex till tjejen till julklapp. Det var där idén med Doris på tröjan kom ifrån. Hon älskar alla sorters djur. Dessa strumpbyxor var enligt mig inte det snyggaste man kan ha på benen men jag tror att hon kommer älska dem.
 
 

Inga kommentarer: