lördag 16 februari 2013

Så här gör jag kantband!

Så här gör jag kantband som jag senare använder i min 3-vik bandkantare / kantbandare (ja vad heter det?) till min Janome Cover Pro cpx. Kantbanden går ju även att använda till "manuell" kantning men då skulle jag nog göra dem lite bredare. Till 3-viknings bandkantningsapparaten gör jag remsor som är 3,75cm breda. Jag skär rent tyget med rullkniven och måttar sedan på den fantastiska skärmattan. Glömde ju givetvis fota min fantastiska rullkniv så jag lånade en bild från Stoff och stil där jag även köpt den. Skärmattan är indelad i cm-rutor och 5x5cm rutor. Detta är mycket användbart jag använder sällan måttband längre. Jag mäter kantband, mudd, band, resor ja allt möjligt smått. Från början hade jag en liten skärmatta från Stoff och stil men den växte jag fort ut. Så jag och en kompis Sara beställde varsin större och inte lika grön från Mattonbutiken. Den är stor, 90x60cm (det var inte lätt att hitta ett bra pysselbord som passade till skärmattan, de flesta små bord är ca 84cm breda). Vad jag gillar mest med den är att den är stor och att den är genomskinlig/vit, inte så iögonfallande.
  
 
Jag brukar vika tyget flera varv, ca 4 brukar vara lagom och sedan skär jag upp flera remsor än jag behöver varje gång, framförallt av basfärger. Lägger dem sedan i en burk uppepå syskåpen, då är det bara att plocka där ifrån ett tag framöver. Smidigt!


Här måttar jag med skalan på skärmattan, rand efter rand. Det är ju bara att flytta efter kniven. Jag brukar börja vid ett tjockare "5"cm streck. Måtta på 3,75, skära, flytta till 3,5 helt streck, sedan 3,25 osv då behöver jag aldrig flytta tyget utan bara linjalen. Linjalen är en lång linjal (ca 60cm) som bara alltid har funnits i vårt hushåll. Jag skulle gissa på att den från början kommer från svärmor.



Inga kommentarer: