torsdag 1 augusti 2013

Hemmagjord pennhållare till Silhouette Cameo

Jag har i några månader Funderat på hur jag skulle kunna bygga en pennhållare till min Cameo. Läste nån stans om nån som använt ett rör men jag har inte hittat nåt som passade hemma och så intresserad att jag farit runt i affärer har jag inte varit. Det ska ju gå att köpa tydligen men jag har inte hittat nåt ställe som säljer pennhållare.

Efter att ha testat lite olika runda grejer hemma så kom jag på att jag kandke kunde operera om en kniv. Hade en liggandes som det i och för sig inte var jättemycket fel på. Hade sparat den till papper för vinylen klarade den inte riktigt.


Sedan tog jag en tång och knipsade bort den vita biten. Efter det en kökskniv och en skärbräda och bände bort det svarta locket i kanten straxt ovanför siffrorna. Där ser man att spetsen sitter i ett kullager, fascinerande konstruktion. Spetsen bröt jag av för att uinte skära mig. Provade sedan att banka ut kullagret och pinnen men det gick inge vidare.
 
Det visade sig att där satt det riktigt fast och jag fick såga och trycka med kniven så hårt jag vågade för att få mig igenom den hårda plasten.

Så här ser den alltså ut i demonterat läge

Sedan tog jag sambons yttepytteborr och borrade ett litet hål för en skruv. Borrets funktion blev som en pryl. 

Testade sedan med lite olika pennor,  här är en av barnens gelpennor, den var så tight så skruven behövs inte. 


Provade den i cameon. Jag var lite nervös över hur långt ner spetsen ska sitta men den verkarkänna av det själv. Fränt! 

Här är första försöket. Vet i te hur eller om man kan vända på bilden i bloggappen så ni får se ftån sidan så länge. 

Tyvärr så fungerade inte typsnittet med enkellinje nå vidare, det fattas lite delar i alfabetet. Synd. 

Testade en gelpenna och dessa tuschpennor, de är trekantiga och rätt små så jag fick skruva åt skruven en del. 


Hur den kommer att hålla i långa loppet har jag ingen aning om, men det var ju kul att göra den och lite användning kommer jag nog ha av den. Det är rätt kul att hitta egna lösningar på saker och ting!

1 kommentar:

Eva sa...

Bra idé och tips. Ska prova det. Tack!