tisdag 5 oktober 2010

Nu är syhörnan färdig!

Dessa bilder tog jag för flera månader sedan då jag fixat färdigt i syskåpen. Så här blev det till slut. Det är några som frågat efter bilder och nu så! Bättre sent än aldrig. Compact living kan man kalla det. Vårt hus är 230 kvadrat men ändå måste jag trycka ihop mig i ett litt hörn. Allt för gemenskapen.


Ett litet tygförråd, har 1,5 garderob i gästrummet också med tyger, där är det velour, fleece, randig trikå, jogging, manchester, stumma tyger och "konstiga" tyger typ tyll, lurvigt mm. I den här garderoben bredvid syskåpen har jag mönstrad och enfärgad trikå, det är dem jag använder mest tror jag.

Oj så rörigt det ser ut på bilderna. Till vänster har jag en utdragsskiva med "vanliga"/brodermaskinen samt en maskinlyft till cover pron. En låda med de flesta sytillbehör
som resår, dragkedjor, knappar etc. På den andra dörren har jag de trådar som jag mest använder, har lite i en låda också men de är så gott som aldrig framme. Trådbackar med symaskinstillebehör, pågående projekt/lagningsobjekt. Uppepå skåpen har jag papperskartonger med mönster. Och två stycken med rit/målamaterial till lillbruden.


Så här ser maskinlyften ut. Den är riktigt bra, toppen! Jättelätt att lyfta upp och ner, ibland om jag ska sy på ett namnband tex så kramar jag bara cp:n och kommer på så vis åt den vanliga, kan tyckas omständigt men funkar bra. Det gäller bara att fälla ner trådstativet innan man fäller ner den, glömmer man det så märks det för då går den inte in.



På dörren bredvid maskinerna har jag div tillbehör, på en stång, i burkar och små magneter från IKEA, toppenbra för verktyg. Som pincett, sprättare, skruvmejsel, pressarfötter, nålträdare sånt som används ofta. En magnet har endast nålar till symaskinerna och en magnet har säkerhetsnål, vanliga nålar i olika storlek och ett rullmåttband.


Inne i skåpet har jag en hylla för koner och blandat smått och gott. Hammare och skär/bankbräda får också plats.




8 kommentarer:

Y sa...

wow, jag blir alldeles stum när jag jämför din fantastiska ordning med mitt kaos...
impad på riktigt!

lilla i sa...

Men va fiffigt! Var har ni köpt skåpen?

{K * Design} sa...

Y: Haha, jag är en sån som vill ha struktur och min hjärna arbetar på högvarv hela ¨tiden för att försöka skapa struktur. Dessvärre lyckas jag sällan, men i syskåpen är det hyffsat. En positiv sak med att ha syrummet mitt i huset är att när jag slutar för dagen åker allt in i skåpen igen och vipps är allt borta. Det brukar ju dock se för j*ligt ut när jag är i full gång med något, tyghögar här, mönster där. Men det är lätt att ställa tillbaka för allt har sin plats. Nu måste jag det även för att lillfia 14 månader är på ALLT, ALLT och ännu mera ALLT!

Lilla i: Det är köksskåp för inbyggnadsugn, den mellanhöga varianten med bänkskiva uppepå från IKEA. Allt utom lådor/trådbackar är hemmasnickrat av mig. Maskinlyften är från beijer, tror de har marbodal kök.

PajaS sa...

Å, vilken dröm!

TRI o MAR sa...

Wow, ser verkligen välorganiserat ut! Jag skämms över mitt syrum när jag ser detta!!

{K * Design} sa...

Pajas: hmm, dröm vet jag väl inte, drömmen hade väl varit ett stort syrum med arbetsbord så jag slipper trängas med vattenfärger, tuschpennor och pärlplattor :o) Men det är trevligt att sitta tillsammans och att få bort prylarna mellan tillfällena.

TRI: Jag jobbar på någon form av organissation, det går ganska bra, men jag har allt för ofta borta saker.

Dittenodatten sa...

Åh vilket fantastiskt skåp! Sånt skulle jag vilja ha någonstans...

Karin sa...

Satt i förtvivlan och försökte organisera sygrejerna som jag har i en låda. Denna låda, overlocken och vanliga symaskinen har sin plats i dagsläget på ena halvan av kökssoffan. Vi bor i en liten 1:a så det är ett evigt pusslande med utrymmen. Så såg jag ditt fantastiska skåp! Tack för idén!! Jag ska göra om en garderob nu :-)