tisdag 19 oktober 2010

Vad är en bal!

En balkjol till barnen på jobbet, hoppas den blir lika uppskttad där som den blev av min F. Den är mintgrön och ljusblå med lila tyllblommor.


 Den är sydd i ett gammalt sidenpåslakan som kommer från jobbet. Även ett par remsor med rynkad tyll fanns att göra blommor av. När jag sydde kjolen gasade jag så fort med maskinen, det var ju många meter som skulle kantas, så att den gick sönder. Övre griparen lossnade. Som tur var hann jag precis färdigt, hur ofta händer det? Att man faktiskt hinner sy färdigt innan maskinen går sönder. Efter ett samtal till symaskinsdoktorn kom jag framtill att jag skulle försöka sätta dit den själv. Det handlade om tiondels mm för att få det rätt. Symaskinsdoktorn har speciella mallar de går efter tydligen men jag tror att jag lyckades för den har då sytt bra sedan dess. Jag hade dock ingen bra nyckel till skruven så jag vet inte hur bra den håller, lite skraj är jag allt när jag syr fort så det hoppar. Ca 700 kostar en ny gripare, IIINTE kul om den går sönder.


Så här gör man med en balkjol.

Inga kommentarer: