onsdag 11 maj 2011

Pippiklänning! Till pippigaja

Min lilltjej älskar pippi, mest för att hon faktiskt kan säga pippi tror jag. Hon kallar Pippi Långstrump för Pippi-gaja, jag tycker att det låter så gulligt, så vad passar inte bättre än en pippiklänning till henne.

Det här underbara pippityget (även emil har en sån tröja och kanske någon mera inte vet jag) i tunn jersey med fiskbensmönster kom i brevlådan förra veckan. Jag var tvungen att tvätta det på en gång. Dock så kom det ltie andra syprojekt ivägen men nu ärtligen kunde jag sätta saxen i det.

Modellen (mönstret) ritade jag igår, jag tror att den är lite lång, men det gör inget för då får det bli klänning nu i sommar och tunika framöver. Den går ju att ha året runt beroende av vad hon har under.

Tror att storasyster ska få en lika samma eller kanske en annan modell men med lika inslag som fickorna kanske. Har varit lite inne på att göra en klänning som "går ihop" längst ner, det kan tänkas bli en sån till storasyster med lika fickor som på denna.


Har länge funderat på att göra såna här fickor men på en velourklänning, det har inte blivit av än. Nu fick det bli på den här istället. Tycker att det gör så mycket för slutresultatet med lite "lullull" även om fickorna är tämligen oanvändbara.


Det var första gången jag sydde så här snäva svängar med covermaskinen, det gick hyffsat men blev absolut inte perfekt. Lite träning på det här momentet kan behövas. Funderade ett tag på vilken färg på knappar jag skulle ha. Var ju givetvis inne på blått eller rött, men jag tykte att svart blev snyggt.


Å vi köpte en systemkamera förra veckan, det är sååå fanstastiskt roligt att fota med den. En nikon d5100 blev det. Såå kul!

2 kommentarer:

Sara sa...

Wow vilka fina klänningar, du är grymt duktig.

Jag undrar om du säljer en pippi förklädsklänning? Blev riktigt sugen på en sån till min dotter.

{K * Design} sa...

Tack! Snäll du är :o)
Det beror på storlek jag har inte så mycket tyg kvar.