måndag 16 maj 2011

Ullegull!

En pilotklänning som blev riktigt bra. Har köpt ett tyg från tygpyssling som jag tänkte sy klänningar av som barnen ska ha på sig till ett bröllop vi ska på i sommar. Tänkte jag skulle testa att göra en sån här modell först men jag ville ju ta ett fint tyg ifall det skulle bli bra. Har klippt fritt och tagit in lite här ocg där, förlängt etc så frågan är om jag över huvud taget kan lyckas få till en som är likadan.



Som en liten piff gjorde jag en rosett av spets. Ett rent infall som absolut inte var planerat från början. Frågan är om det blev för gulligt.


På alla andra singoalla jag sytt har jag använt svig täcksöm bara för att det är så snyggt. Men den här gången bestämde jag mig för att less is more vad gäller sömmar så för att inte tjollra till det fick det bli vanlig tvillingsöm vid alla fållar istället.



Den här makapären (en elastic gathering attachment) har jag brottats lite med i ett försök att sy en tunika till mig själv, det har inte lyckats så där vasinnigt bra måste jag säga. Men den här gången blev det hyffsat. Det blev lite hoppstygn, som förvisso inte syns så jag har snört ihop baksidan av sömmen förhand så det inte ska repa.



Inga kommentarer: