fredag 12 juni 2009

Har vågat göra bodys!

Bebis garderob har fyllts på med 4 omlottbodys i stl 56!
Äntligen har jag börjat kunna flytta mig och mitt brutna gipsade en från soffan till syhörnan, arslet på en skrivbordsstol och benet på den andra, helt plötsligt är jag mobil på hjul, utan att behöva lyta benet, great! Bebisen tycker dock inte att livet på stol är det bästa, ganska begränsat utrymme! Men mycket sytid blir det kommande veckor. Det är jag inte van vid! Nice!









Har några gånger testat att sy muddkanter med kantbandsstuk och det har inte gått något vidare. Därför har jag helt och hållet (nästan) undvikit att sy plagg som kräver det. Men nu var jag redo att prova igen och denna gången lära mig hur man ska göra. Har tittat runt lite i bloggar och hittat många tips på hur jag ska bära mig åt. Bland annat hos http://smayrvader.blogspot.com/ .
Testade först på stjärnbodyn, det blev hyffsat, bodytyget vek sig på en del ställen under så jag fick vara extra noga de andra gångerna att hålla in tyget och vika runt kanten så att det inte skulle synas. Något som dock var svårt var att pressa kanten innan jag vek över den, så det steget hoppade jag helt enkelt över och det funkade det också. En miss blev att jag sträckte kanten lite för mycket ibland så det var svårt att pressa ut, har dock inte prova med vatten, det borde gå bättre med lite ansträngning.
Provad också tvillingnål igen efter att ha gett upp det då den gör så mycket hoppstygn och det der inte klokt ut. Trodde att det skulle gå jättebra för på hela stjärnbodyn blev det bara några hoppstygn. På de andra blev det flera tyvärr, en det funkar, syns inte om man inte synar sömmen.
Tryckknappar fattas i 3,5 body de räckte inte långt när en body kräver 7 tryckknappar, beställning från stoff och stil nästa! Har även glömt att sy dit namnbanden på 3 st, det får bli senare!
Mönstret vet jag inte var det kommer ifrån och tygerna är från massor olika ställen. Fråga om du vill veta!



4 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Snyggt jobbat - det blev ju jättebra!! Drog mig också jättelänge för att prova det där men kantband. Tänkte att det var heeeelt omöjligt att sy en body ;-)

Emma sa...

Har kikat lite bakåt här i bloggen och du är verkligen jätteduktig. Har också sett dina kläder irl :-) Min dotter brukar nämligen leka med Charlie...
Undrar om du säljer kläder som du gör? Vad tar du isåfall för priser?

{K * Design} sa...

Hej. Vet inte riktigt vart jag ska svara, men jag gör väl det här.
Kul att du gillar kläderna, det är ju så roligt. Jag säljer väl egentligen inte några kläder, har gjort ett par namnbyxor på beställning som jag tog aldeles förlite betalt för i slutändan. Eftersom jag inte säljer så var jag inte vad det ska vara för priser på saker, det beror ju helt på vad det är hur många timmars arbete man måste lägga ner på det samt vad det är för tyg och stl, en del tyger är billiga andra svindyra. Dock lär det ju inte bli några h&m priser om man säger så. I dagsläget har jag knappt tid till att sy till min egen dotter eller bebben som är på väg så just nu gör jag nog inte beställningar. Men fråga går ju alltid, kan ju inte göra mer än att säga ja eller nej.

Emma sa...

Jag förstår att det inte är bara bara att sy ett kläderplagg. Har själv provat på det, men tyckte att det tog alldeles för lång tid.
Jaja.. nu har jag frågat i alla fall. Får nog ta och beställa hem lite tyg så att jag också kan sy nåt fint :-)