söndag 7 juni 2009

Minikök









Vi har slagit ut en hall, ett badrum samt ett kök och jort ett stort kök...under trappan blev det plats över och vem skulle inte få sitt egna lilla kök, jo tjejan förstås! Ville dock ha något som passar in ganska bra i resten av köket, en vanlig micki-spist skulle se lite tråkigt ut. Hittade ingenting på marknaden som passade så jag fick helt enkelt bygga ett eget á la vårat kök!




Tog en plywood och mätte upp hur stor den skulle vara, fick snedsåga för trappan. Tog ett överskåp från gamla köket, la det ner åt fel håll för att få det lägre och skruvade fast i plywooden. Målade allt vitt då skåpet var lite gulnat i färgen. Tapetserade med samma tapet som vi har i köket. Hittade en tavellist och en stång från ikea när vi flyttade och sedda passade ju perfekt här! Tog ett hyllplan som blev över från ett annat projekt, kapade det och skruvade fast i skåpet. Etersom jag la skåpet ner gick det inte att använda de befintliga hyllplanen, de blev förkorta. Som diskho tog jag en rostfi skål som jag hittade i svärföräldrarnas ladugård (bland alla gamla prylar). Blandaren kommer från badrummet vi rev i samband med köksbygget. Spisen gjorde jag av svart bokplast. Det syns inte på dessa bilder men den ser ut exakt som vår spis, induktion ska det va :-) Sydde ett skynke att ha för skåpet så att inte alla köksredskap syns.




Vaggan hade jag när jag var liten, målade den vit (var dassigt grå innan) sydde ett påslakan med tryckknappar så täcket inte ska trilla ut och så att det går att tvätta. Spetsen som är på täcket har sambons avlidne farmor virkat, jättefin är den, kul att kunna använda (samma som virkat spetsen till dopklänningen). Kuddfodralet är handsytt av någon på min mammas sida, kul att få användning av det också.

Samma tapet som vårt kök!


Å lika spis!








4 kommentarer:

Nette sa...

jättefint!! jag skulle också gärna leka i ett sånt fint kök.

Maria sa...

Jättefint!

Sandra -Vildkatten sa...

Var ju verkligen jättefint.

Mysebo sa...

Så fint kök. Bra ide med att man tager vad man haver, och mycket snyggare än en micki spis. Tankarna är igång på hur jag ska lösa sonens kök /AllisX från FL