söndag 8 november 2009

...mönster till Singoallaklänning

Här tänkte jag visa hur jag gjorde för att få till ett singoallaklänningsmönster i stl 62-68. Det borde fungera i alla stl, i alla fall av den mindre sorten. Så här blev klänning no tre som jag sydde från detta mönster. Tycker att i dessa små stl är det lite bättre med tunnare tyger, det blir väldigt tjockt kring halsen för de stackars liven annars. Molntyget är på gränsen till för tjockt.


Började med att plocka fram ett vanligt tröjmönster i raglanmodell, stl 62 från meedom, form 1. Endast framstycket och ärmen behövs, framstycke till både bak och fram.

Ritade av mönstret på ett mönsterpapper


Lade sedan på det gamla mönstret och "fixerade" vid gröna punkten, vred sedan mönstret några cm uppåt. Den röda pricken eller pennspetsen markerar var raglanlinjen tar vägen under mönstret, alltså var den svarta linjen går. Ritade sedan en ny ärmdel (raglanlinje), den gula linjen.


Tog bort mönstret och fyllde i den biten som fattades, dvs den streckade linjen på bilden nedan. Mellan röd och grön prick går den "gamla" raglanlinjen. Det som är svart är det nya mönstret.



Eftersom jag ville ha klänning och inte tröja skulle även nederdelen ändras på. Valde ut en tunika med fin form från tjejens garderob stl 68 från polarn och pyret.




Lade dit klänningen och ritade av formen på den, den gula linjen.


Ville dock ha en klänning och inte kort tunika, därför förlängde jag 8cm + 3cm fåll=11cm



La en linjal (i mitt fall ett kuvert) och drog en medellinje (blå) till den nya längden


Den lila linjen markerar fållen, slutet på klänningen, jag har böjt av den där det står 8cm för att lättare kunna göra en snygg fåll. Från vinkeln ska det vara ungefär spegelvänt mot den blåa linjen.
Hänger ni med?




Klippte ut mönstret, voila!



Nu är det ärmens tur att få samma behandling. Använd dock bara halva ärmen, den som hör till framstycket. Rita av ärmen på ett papper. Vrid på samma sätt som ovan och se till att mönstret stannar kvar vid den gröna punkten. Den gula linjen utgör den nya raglanlinjen.
På meedoms mönster är ärmen snäv. Jag ville ha en pösig ärm med lite puff, därför ställde jag ut ärmen lite. (mönstret har vikt sig lite därför ser det ltie konstigt ut nere till vänster. Om ni vill ha en snäv ärm strunta i ärmsömmen, ändra bara på raglansömmen.


Å denna bild igen, så bidde det! Sitter bra på lillbruden.


Klockan är massor nu och mina ögon går i kors, säg till om något är oklart, i denna beskrivning, fråga gärna.











10 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vilka härliga kläder du syr. Så otroligt härliga tyger, gillar verkligen den där med molnen... Men hur hinner du?

{K * Design} sa...

Tack!
Jag älskar det rosa molntyget, det är så läckert!
10 min här 10 min där är svaret på hur jag hinner, syendet går dock i perioder.

Bumblebee sa...

Tack för "tuten". Precis vad jag letat eftr. Nu ska här fixas mönster och sedan sys singoallor av tygerna jag köpte på syfestivalen igår. :-)

Linda sa...

tack! verkar inte vara allt för svårt att få till. *me like* tack för beskrivningen :)

{K * Design} sa...

Så bra att ni har glädje av den :o)Lycka till!

Recoll sa...

Tack för bra beskrivning. Nu undrar jag hur du sätter fast resåren i trikå, dvs syr du resårkanal eller stickar du fast resåren och sedan viker in och syr en söm?

MVh Recoll

{K * Design} sa...

Jag syr en kanal och trär i en resår, men det går väl göra på båda sätten, smaken är som baken!

LustigLinda sa...

hej! Detta verkar ju inte så svårt. Nu ska jag testa också!

Anonym sa...

Oj, vad alla lyckas! Jag skulle nog behöva mer utförligare än så med ärmarna och sömmarna. Tack ändå... (/Linn

{K * Design} sa...

Det här var ju bara en tut på hur man kan ändra ett raglan mönster till singoalla. Inte en sömnadsbeskrivning, men det finns säkert massor med sånna om du googlar sy ihop en raglantröja eller något i den stilen. Synd det inte var till någon hjälp.