torsdag 1 april 2010

Rosa elefanter


Denna tunika är ett önskemål från dottern. Hon fick välja vad jag skulle sy av tyget, en klänning ville hon ha. Det blev en tunika/klänning. Detta är elefanten som jag stygnsatte för ngra mpnader sedan. Det blev dock inte bra att rodera den, inte mindre än 3 tester tog det innan det blev bra, mycket tråd och mycket tyg gick det åt. Det visade sig att jag inte lagt till understygn i broderiet så tyget drog sig så vansinnigt, såg inte klokt ut. Men denna är inte heller 100%. När den broderar ena örat börjar den uppe i hörnet broderar halva, börjar sedan från andra sidan, vilket innebär att eftersom tyget drar sig lite så blir det en bubbla/rand tyg som inte det inte blir stygn på och broderiet delas = inte snyggt. Det andra örat har jag gjort om i efterhand för det bråkade på datorn när jag skulle lägga till understygn, detta örat sys dock i ett svep från ena hörnet till det andra och då blir det jättebra. VARFÖR gör inte alla delar det? Hur ställer man in det i programmet? Var även tvungen att öndra på broderordningen så att "ramen" skulle broderas efter varje del alltså, fyllning+kant, även om det innebär att jag måste byta tråd 100 ggr, på detta har jag dock samma fägg och då är det ju inga problem. Anledningen var att när jag broderade först allt rosa och sedan ville ha en kant/ram runt delarna i tex svart så hamnade den på sniskan eftersom tyget drar sig lite, då blir det inte bra.



2 kommentarer:

Helena sa...

Jag kan inte se annat än att den ser superfin ut! Fin färgkombo!

{K * Design} sa...

Tack! Jag gillar också färgerna, den rosa är jättefin stark men ändå mild, funkar bra ihop med lime. Det var även så bra att i efterhand märkte vi att hon har trumpbuxor och mössa i exak samma rosa, mössan spelar väl mindre roll men hon har sprungit runt med mössa på inne bara för att det passar.