tisdag 4 maj 2010

Janome Cover Pro 1000 CPX

Nu har min Janome Cover Pro 1000CPX kommit. Snabba bud blev det, lveransen skulle ta 3-6 dagar det dog knappt 2...bra jobbat!

Nu blev det ju bråttom att fixa iordning syskåpet så den skulle kunna stå någonstans. Fick tag i ett (oanvänt?) demoex av en maskinlyft till ett kök, superbra. Det var dock för ett 40.-skåp så jag var tvungen att fixa en ny skiva. Det grejjade de på byggaffären - Tack och bock för den skivan. En spillbit som jag fick tillkapad och färdig gratis! Trevlig affär ;-) det där!

Det blev hur som haver toppenbra med maskinen på lyften. Då behövde jag itne offra det tredje skåpet för en symaskin utan kan ha kvar tygerna där. Toppen!

Nya pärlan:

Testade lite först, det verkade sååå krångligt, hur ska jag lära mig detta. Men jag tycker ju tt det är lite kul att utforska och lära mig nya saker, till slut fick jag iorning på det hela men nu till en fråga som ni kanske har svar på:
*Hur gör man för att starta och stanna mitt på tyget. Det fastnar när jag ska dra bort det från tex en fåll, jag kan med lite våld dra tyget 1dm just så pass att det når upp till avskärningskniven. Det kommer med typ 4 trådar eller mera underifrån så där som det kan bli på en vanlig maskin när det trasslar till sig...VARFÖR?
Det fungerar bra där jag har ett början och ett slut och bara kan sy rakt ut, hmm, fattar ni?

5 kommentarer:

Mimmi sa...

Här kan du få bra tips!

http://www.youtube.com/watch?v=rPB9W8vYexw

(länken finns även i TS för coverpro-tråden på FL)

{K * Design} sa...

Tack! Ska kolla in den ikväll! Toppen!

fante sa...

http://www.youtube.com/watch?v=rPB9W8vYexw

Kanske det är samma? ;-)


Sedan är också den här sidan superbra: http://cedesign.com/404.html
Men den verkar vara nere för tillfället. Hoppas den inte har försvunnit helt!

Linda sa...

det skulle vara kul att se mer hur den där maskinlyften fungerar :)

{K * Design} sa...

Tack för alla tips, ska försöka botanisera bland alla länkar och framföallt på youtube, glömmer ofta att den sidan finns! Toppen!

Idag har jag varit och hämtat hem en ny overlock också, 3 för mig nya maskiner på 4 månader varav 2 på en vecka...oooops!

Maskinlyften är som två gånggärn/armar man skruvar fast i "hålen" i köksskåpet. Sedan skruvar man fast en platta mellan dessa armar. Sedan kan man med hjälp av två spärar lyfta denna hylla upp till arbetsläge och lyfta ner den i skåpet under "bänkskivan" (i köket) i mitt fall under en vanliga symaskinen. Toppenbra!

Min är köpt på Beijer bygg som säljer marbodalkök. Denna är således en marbodalgrej.

http://www.marbodal.se/sv/Kok/Skap-och-tillbehor/Skapsinredningar/Bankskap/

Där finns den lite längre ner på hö sida.