torsdag 13 maj 2010

Testing på kjol!


En kjol måste ju vara det ultimata plagget att testa maskiner på. Jag behöver ju både lära mig min nya overlock och covermaskin så det lär ju gå åt några plagg innan jag är kompis med dem.
Varför en kjol är bra:
  • Liten tygåtgång bra om det går åt skogen
  • Den här modellen kan man prova dekorsömmar på, både vid de lodräta sömmarna samt om man vill prova på tjockt tyg uppe vid linningen
  • Fållningen kan göras med vanlig fåll, rullfåll eller kantband
  • Den går att sy in flera gånger och blir då bara mindre i storleken men sitter fortfarande bra

Denna kjol var från början en 110-116 eller kanske 122. Nu är den en 104-110. Tur jag tog i för nu blir den perfekt i storlek som gjort för fel med andra ord. Det gula tyget är ett fix-tyg från 80-talet som jag fått av mamma. Mer underbar kvalla går inte hitta. Kanske lite dumt att göra en testkjol i ett material som itne går att få tag på mera. Det rosa tror jag kommer från mjukatyger men jag är itne säker, kan vara jny också. Möstret ritade jag på fri hand efter ett mönster i 74.

Först och främst när jag skulle sy ville inte overlocken vara med, kanske materialet som gjorde det, inte vet jag, Men det blev ett veck på tyget i sömmen, alltså skärbredden var inte ok. Eftersom jag inte är så smart att jag använder testbitar så fick jag sy nya sömmar ett par gånger innan jag fick det bra.

Sedan ville abslout inte cp:n vara med på dekorsömmar, det blev hoppstygn i massor det tog 2 timmar att få ordning på dem mesta delen av tiden gick till sprättning. Någn som vet hur man gör när det går så där lätt att ta bort sömmar, genom att bara dra i gripartråden? Ibland går det och ibland inte...varför?

Kl 00:20 gav jag upp, dags att sova. Imorse var jag på't igen. Mudden gick flefritt att få på (tur var väl det) MEN sedan skulle den få en dekorsöm i muddkanten, men det ville sig inte. Sydde bort den med overlocken och lämnade den biten, det fick gå utan den här gången.

Jag ville ju komma till det roliga momentet med bandkantaren. Klippte till en remsa, började sy, allt gick jättebra! MEN sedan ser jag att remsan mest troligt blivit för kort så det blev råkant på vissa ställen SUCK! MEN det får vara så, bättre lycka nästa gång. Den får duga till min tjeja! a gång. Bättre lycka nästa gång, undra hur breda remsorna ska vara för att bli perfekta och hur noga man måste vara att bandet ska vara EXAKT hela vägen, går det diffa en mm eller två?

1 kommentar:

fante sa...

Nu minns jag inte om det var någon annan video eller den här som visar det där med trådarna, när de repas upp och när de låses, men kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=rPB9W8vYexw