tisdag 26 januari 2010

"Dagis"-väskor!

Ja, alltså, det tar emot att kalla detta för dagisväska då jag arbetar som förskollärare och ständigt och jämt kämpar för att det faktiskt heter förskola och inte dagis och har gjort så i en herrans massa år vid det här laget. Men eftersom envisa bloggare och sömmerskor nu nädvändigtvis ska kalla detta för dagisväska så får väl jag också göra det så alla attar vad jag menar.
Hur om haver så skulle jag ge mig på att vändsy min första väska. Kort och gått, det kan ju inte vara så svårt. Men HJÄLP vilket tankearbete det behövdes för att få till detta och TACK alla som hjälpte mig på traven. Jag minns inte riktigt vilka alla var som kom med goda råd så jag nämner ingen för att inte glömma någon. Jag förstod verkligen inte hur det skulle gå till att vändsy detta as (ja ursäkta men det var just så mina känslor var just då). Detta försökte jag göra efter kl 22 på kvällen och mina ögon gick i kors, gav upp och tänkte sova på saken. Dagen efter fanns det ingen tid att sy, men så vipps 1,5 dygn senare så klickade det bara, helt plötsligt gick det upp i mitt lilla huvud hur detta skulle gå till och vipps var det färdigt.

Denna gröna pippikreation är försöksdjuret, men det blev inte så tokigt i slutändan i alla fall, trots alla fula ord. Dessvärre så blev inte stickningen runt handtagen 100%, maskinen har likssom hoppat lite i sidled ibland och vad det beror på vet jag inte, tråden kanske, eller att matieralet är ganska grovmaskigt. Den bruna blev inte så, den ser nästan köpt ut, av ett helt annat typ av material dock.





Mönstert kommer från Knåpmodern jag valde dock att lägga ena sidan mot vikt kant för att slippa två sömmar att hacka upp mönstret med, kompenserade lite för sömsmån så det skulle passa till bottenplattan. Pippityget från Åhlens foder jofotex, Det brunmönstriga från Spets och Ting brunt foder är en underbar tjock gardinlängd från fyndhörnan på IKEA!

2 kommentarer:

Anna-Snoddas sa...

De blev ju jättesnygga! :) Gillar den bruna!

{K * Design} sa...

Tack! Jag gillar det tyget, jättefint!