onsdag 27 januari 2010

Nya maskinen Nya maskinen Nya maskinen Brother innov-ís 900!

Denna maskin har jag väntat på hela januari typ! Å nu kom den, flera dagar tidigare än väntat, tur att det är åt det hållet ibland. Den skulle inte komma in till leverantören förrens idag men det blev tidigare tydligen. En brother innov-ís 900. En kombinerad sy och brodyrmaskin. Klarar bara av 10x10 cm brodyr, man kan tydligen köpa till en ram på 10x17 pch splitta mönstren. Men 10x10 räcker nog ett tag för min del.
Jag har redan provat sytt marathonstygn på en stuvbit bara för att få känna lite. Funkar heeeelt ok, superbra. Automatiskt trådklipp och trädning av nål suuuuuper!

Redan innan maskinen kom har jag ju försökt lära mig stygnsättningsprogram, med varierat resultat, lyckades dock få till mina namnband som brodyrmönster [K * Design ]

Först testade jag att skriva Felicia direkt i maskinen och det funkade bra MEN jag insåg att den vita tråden som följde med var undertråd och inte något man skulle brodera med oj vilken skillnad det blev när jag tog vanlig sytråd stället. Tyvärr räckte inte sygbiten till att brodera mera försök. Här ser ni i alla fall testomgång 1!



















9 kommentarer:

Mirrezz sa...

åh nu blir jag avundsjuk! =) Vad fint det blivve
Har kollat in janomes brodyrmaskin ett tag då jag inte gillar brother... så det får väl bli att slå till snart! =)

{K * Design} sa...

Kollade också på janome, men det är ingen kombinerad tror jag, det här en en kombinerad. Inte i denna prisklass i alla fall.

Y sa...

grattis!! inte lite sotis. ;-)

GOBLIgobli sa...

Grattis till pärlan!! :-) Broderi är bara så kul.

{K * Design} sa...

Ja men det är ju helt fantastiskt roligt! Måste bara fixa lite nyggare trådar och framförallt broderier, de som finns med maskinen var ingen hit. Jag bara sitter och tittar och tittar, det är så fränt när det växer fram. Men jag undrar hur man ska ha tid med allt.

PajaS sa...

Hmmm. Har du beställt den hos någon här i stan? Det är synd man får betala så mycket. Men inte mycket jmf med en skoter förstås...

{K * Design} sa...

Pajas: Nää, jag var in på husqvarna och hade nästan bestämt mig för den enklare varianten av HQ när jag trillade på den här för nästan samma pengar. Köpte den på nätet via lövgrens tror jag det hette, hon var jättetrevlig att ha att göra med. Karln köpte ny dator i höstas och den gick då på snäppet mer än den här och jag lär mest troligt ha min maskin längre än han sin dator (att jag så småningom också behöver en ny dator kan man ju prata tyst om).

Zanna sa...

Hej hej. Tänkte höra om du är nöjd med din maskin än så länge? Vad har du för program till? Funkar det bra att brodera på trikå tyget?

{K * Design} sa...

Hej Zanna! Ursäkta att det dröjt lite med svar, men nu så!
Än är jag väldigt nöjd med maskinen, den uppfyller all förväntan. Hade ju varit kul att kunna brodera större men brodyrdelen var ju en bonus, skulle ju ha en basmaskin. Det är så mycket enklare att sy med denna än den gamla. Har inte märkt att den inte orkar eller så än, men då har jag inte sytt i så tjocka tyger. Har broderat en groda som blev hyffsad, men nu hr jag lärt mig ett nytt sätt att brodera på trikå, har dock inte hunnit prova än, ska göra det någon dag. Då använder man filmoplast och klistrar fast tyget på istället för att spänna tyget i ramen, då drar det sig inte lika lätt. Ska bli spännande att prova. Maila gärna om du undrar något mera.