torsdag 7 januari 2010

Halsmudd!

Har fått förfrågningar om hur jag gör halsmudd därför lägger jag ut det här så kan jag hänvisa hit! Smidigt!
Brukar använda en stretchig trikå gärna ribb eller muddtyg till mina halsar.


Klipp till en remsa med önskad bredd på halslinningenx2, den ska vikas dubbel. Klipp lika V ( >===< ) i ändarna. Detta görs lättast genom att vika tyget på mitten på längden samt på bredden, alltså fyra lager tyg och klippa snett ner från den vikta kanten. Glömde ta en bild på detta moment. Detta görs för att halsen ska få en fin följsam form och inte bli likt en polokrage.

Sy ihop ändarna så de bildar ett gemensamt V


Sedan brukar jag klippa till en bit supertunn resor som man kan slita av som en vanlig sytråd och ha med i halslinningen. Detta för att den ska hålla fin form trots små barnhänder som sliter och drar. Funkar även jättebra om man vill ha en halslinning i ett tyg som har svårare att dra ihop sig än mudd. Resoren hjälper till och den är så tunn så den märks aldrig. Använder detta nästan alltid. Ibland inte när jag använder vanlig mudd den är så väldigt stretchig ändå.



Tar en bit som är liiiite mindre än halsmudden och knyter knut. Trär på den så den ligger i mitten. Om man gör den lite för liten kan det bli små veck på halslinningen.



Vik mudden dubbel med resoren i mitten och vänd sömmen bak.



Nåla fast muddens söm i mitten bak på tröjan (om ni vill ha sömmen där) nåla motsatt ände mitt fram på tröjan. Ha tröjan ut och in och nåla fast mudden på tröjans rätsida.



Sträck mudden så att den töjs lika mycket som halslinningens omkrets, nåla sidorna på mudden. Nu har den 4 nålar.


Sy fast mudden och sträck samtidigt så att mudden får samma omkrets som halslinningen. Förslagsvis så börjar man sy i sidan eller fram på mudden för att slippa se sömskarven om halsen är gjord på så vis att baksidans insida syns när man viker ihop tröjan. Stick i eventuell storlekslapp eller dyl. i sömmen på valfritt ställe.



Pressa och Färdigt!
Här kan man sy på en dekorsöm runt om också om man vill, det ville jag itne ha på detta plagg.











7 kommentarer:

Jenny sa...

Vad är lättast att börja med? Och var får man tag på mönster?

{K * Design} sa...

Hur menar du, med mudden eller tröjan?

Jenny sa...

Jag tänker över lag, vad är lättast att börja sy när man aldrig sytt kläder förr...

{K * Design} sa...

Jag skulle kanske föreslå att man börjar med ett par muddbyxor eller en mössa. Mönsterböcker finns att låna på biblioteket. Hittar man en bra bok så finns det bra beskrivningar till hur man sätter ihop plaggen också, Meedom är tex en författare.

Jenny Sahlin sa...

Tack för dina svar, Kristin!

FridoLi sa...

Du har en award att hämta på min blogg :-)

{K * Design} sa...

Tack frida, nu (läs igår) har jag tagit mig an den, superkul!