måndag 25 januari 2010

Pyamas och nattlinne!

Om jag hade bloggat om dessa pyamasbyxor straxt efter jag sytt dem skulle rubriken lyda: peinjtg()=MKL(/=)(/%)(&%¤¤%=HJKLo)(9L......
Hade ett gammalt mönster på muddbyxor som jag gjort för läääänge sedan liggandes, tänkte att det blir bra till pyamasbyxor. Huvudet var inte iktigt med och jag la byxbenet mot vikt kant, ja gissa hur bra det blir med en gren som är lika åt båda håll? Kanske något för tonåringar som ska visa helst hela arslet inklusive kalsonger. Dock inget för en 3-åring i sängen, då skulle de sitta vid knäna. Inte mycket tyg hade jag heller så det gick inte att göra ett nytt ben. Kort och gott så klippte jag isär benet och gjorde två bakdelar och sydde en sidosöm, därav den jättesnygga mönsterpassningen :-D Men hur bakbenen kunde bli så pass mycket bredare än frambenen det står skrivet i stjärnorna. Slutresultatet blev dock bra, förutom mönsterpassningen.
Pyamaströjan är gjord av lite tjockare interlock och det var kanske inte det skönaste valet att ha i sängen, men det funkar. Uppiffad med ett hjärta och för en gång skull har jag använt mig av satängsömmen för att sy fast hjärtat, oj så fint det blir då.
Fick för mig att jag skulle fålla med rullfåll så jag letade lååångt bak i minnet hur kan byggde om maskinen för att klara detta. Det var inte alls så svårt som jag vill minnas. Det ska bli fler gånger, blir riktigt snyggt.


Gjorde även ett nattlinne, detta är använt och tvättat en gång innan jag fotade och det är inte struket innan. Här ser ni hur sullfåll blir på ett jersey tyg, det krullar sig.
Slutsats: Rullfåll funkar bäst på tyg som INTE rullar! Om man inte vill stryka förstås :o) Men snyggast rynkeffekt blev det på interlock, helt klart.
Det randiga tyget har jag hittat i en fyndlåda på ohlssons. INTE det snyggaste men så fort jag kände på det var det bara mitt. Underbarare tyg får man leta efter, som gjort för nattplagg, lent, mjukt och svalt. Har aldrig lyckats hitta något liknande. Nu är det dock så gott som slut.
Vitt tyg från mina gömmor. Byxmönster från nåt gammalt jag ritat och pyamaströja/nattlinne kommer från mitt suveräna tunikamönster, jag har bara mixat lite med längden, på fri hand. Blev toppenbra. Grönt tyg från jofotex.




Inga kommentarer: