lördag 5 juni 2010

Byxdresspremiär!

Här prototypen för byxdräkten jag ritade. Kan inte bestämma mig för om det ser ut som ett par clownbyxor eller inte? Vad tycker du? Vet itne vad jag ska göra med detta tyg (som många andra) då funkar det ju toppen att testsy i.
Lite besviken är jag på att smocken inte drar ihop så mycket. Vet inte om jag vill vara och pilla på undertrådspänningen, om det ens går att ändra den. Resoren är dock inte i färskaste laget så det kan ju vara den som behöver bytas, men den funkade ju toppen på den första provbiten jag gjorde i det rosa princessklänningstyget.

Tror att jag ska göra axelbanden stretchiga, de glider ner så lätt, eller något annat förslag?

Byxbenen blev lite vida, skulle vara bra om gummibandet drar åt mer aven livet blev lite kort +5 cm får det bli där.

Undra om denna modell blir bättre i ett annat tyg eller om det kommer att se ut som en clowndress. Urgulligt skulle det vara som klänning tror jag!


5 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Om du kikar på Benglans blogg http://benglan.blogspot.com/2010/06/smockklanning-nr-2.html så har hon skrivit hur hon gör sina axelband på smockklänningar.

Dessa byxdressar får mig att tänka på när jag var liten. De är jättesöta men inte så praktiska...

{K * Design} sa...

Jo jag tror att jag kanske hade något liknande när jag var liten, jättekul!

Jga var lite inne på att göra en liknande konstruktion som benglan gjort, men jag ville ha med rosett. Man skulle ju kunna göra liknande men sy fast resoren i ungefärlig höjd i bandet men låta banden vara "öppna" och med en tamp som man kan knyta mitt på. Då blir det stretchigt och rosett :o)

Anna-Karin sa...

Prova!
Ang smocken så läste jag i en Ottobre att hur mycket resåren drar ihop sig beror på tjockleken på tyget. Tjockt och tätt vävt tyg drar i hop sig mindre än tunt glest tyg. Prova på lite olika kvaliteter så märker du. Det stod också att man ska rulla resårundertråden för hand utan att dra för mycket.

Nette/Rostis sa...

ångstrykjärn lär få gummibandet att dra ihop sig.

{K * Design} sa...

Anna: Ja det verkar ju ganska logiskt, MEN i det tunna satintyget som jag sydde utklädningslinne av så blev provbiten jätteelastisk medan linnet inte blev alls lika elastiskt, varför har jag iiiingen aning om. Ska prova att rulla fr hand nästa gång. Även köpa ny tråd och se om det hjälper.

Nette: Bra tips! Det ska provas, tack!