tisdag 29 juni 2010

Klänning till mamman!

Jag har äntligen sytt något till mig själv. Det är itn ofta. Några både lyckade och misslyckade amningsplagg och lite annat smått och gott går det blivit under åren, jag har dock inte lagt upp det i bloggen, vaför vet jag inte. Får väl rota fram och fota lite kanske.

Hur som haver så tycker jag att det är så fint med smock och då de klänningar som finns med smock i affären oftast ha för lite smock så sitter de helt färskräckligt illa. Då är det ju bra att kunna göra själv = så mycket smock jag vill ha :o)

Hittade ett tyg på ohlsson som var helt ok, dock så var den en rand med blommor som jag absolut inte ville ha. Som tur var räckte den prickiga biten så att klänningen blir lagom lång.

Kunde inte riktigt bestämma mig för om jag ville ha de där snoddarna runt axelbanden mitt på eller längst ner. Tror att det är snyggast så här. Än är de flyttbara.

Avslutade med en rullfåll, det funkar alltid.
Det bästa är att det är ett sånt där svalkigt tyg som inte skrynklar för fem öre, me like!


Så här såg tyget ut i helbild, jag har alltså klippt ut klänningen åt fel håll på tyget. Men det gör inget då det ändå är så mycket tyg i så åt vilket håll elasticiteten går spelar ingen roll.


Försökte få till smocken och det gick ju mindre bra från början. Kom fam till att jag skulle testa att ändra undertrådspänningen. På min makin är skruven som håller undertrådspänningen förseglad med en grön gegga så skruven syns knappt. Men efter lite karvande hittade jag åt skruven och kunde börja vrida. "En kvart" åt gången, ett helt varv fick jag vrida för att få till det.
Det syns kanske dåligt men här ser ni skillnaden på smocken.






Inga kommentarer: