lördag 19 juni 2010

...för att ta bort felbankade tryckknappar (med ring)

För länge sedan stod jag inför ett dilemma, en tryckknapp hade hamnat galet. Det slutade med att jag förstörde en omlottbody med hål i tyget. Klurade sdan ut hur man pp enklast möjliga sätt skulle kunna ta bort en tryckknapp utan att förstöra tyget. Denna metod funkar bara på knappar med ring, inte de som är täckta.

Så här råkade det blir för ett tag sedan, ops!


Fram med avbitartången, modell liten.
Knippsa försiktigt av ringen rakt av.

Nyp tag i den och dra uppåt och lirka lite så att hullingarna släpper från knappen.

Vipps så trillar den bara bort. Ringen är förstörd men knappen går att återanvända.


Minimalt med åverkan blev det på tyget.
Gör om, gör rätt!







3 kommentarer:

Anonym sa...

tack tack tack!
har precis samma problem!
Skönt att få ett bra tips! Funkade perfekt!

maria syr och så vidare sa...

Stort tack för en jättebra beskrivning av hur man tar bort felbankade tryckknappar. Du räddade mitt projekt, och min dag :) Jag la ut en egen beskrivning och använde ditt fantastiska ord felbankade, hoppas det var okej. Självklart länkade jag tillbaka till dig. Trevlig helg! /Maria

Anonym sa...

Perfekt!! Räddade min dag (och min fina omlottbody).
TACK!