torsdag 3 juni 2010

Prinsessa prinsesa....rosa rosa...glitter glitter...

När tygvaruhuset i norrköong onkade råkade jag ju så lägligt vara på pålats när det var 50% på allt. Passade på att funka lite läckra tyger till utklädningskläder, denna blev klammig värre.

Skulle för första gången gå mig på att sy smock. Det gick ju mindre bra till en början. Skulle ge upp men först plockade jag ut hea spolkapseln från maskinen och tur var det. För då märkte jag att det var svårt att få i resoren i trådspänningsklykan - där var problemet löst. Testade på en liten bit och det blev skitbra. Beräknade tygåtgången till ungefär dubbel utifrån provlappen. MEN det visade sig att när jag sydde på klänningen drog inte tyget ihop sig lika mycket som på provlappen, så efter några varv klippte jag bort en hel del, gick efter ögonmåttet på hur stor bit som bhövdes till linnet.
Mamma min satt och fipplade med en felklippt glitterbit och gjorde en rosett.


Kjol med sidenfoder, tyll och paljettyg.

Prinsessan i egen hög person!

Biten som jag klippte bort från livet blev en perfekt klänning till Mingus.






2 kommentarer:

Y sa...

hon var rätt nöjd va? :-) underbart rosa!

{K * Design} sa...

Ja det är en läcker färg...Hon gillar den, men är ingen utklädningsfantast, eller tja, det går i vågor det där. Idag har hon haft den i flera timmar.