söndag 18 oktober 2009

...Applikation med raksöm

Tänkte skriva om hur jag gör när jag syr applikationer, gör på lite olika sätt. Men ibland vill jag ha en inte så synlig fästning av applikationen och använder mig av vanlig raksöm, dock endast till tyger som inte repar sig. Här har jag gjort en bläckfisk i velour.


Jag börjar med att rita upp applikationen på mönsterpapper eller vanligt skrivarpapper.

Klipper till en tygbit som är lika tor som mönstret. Klipper där efter till en bit vliesofix som är lika stor som tygbiten. Stryker fast den på baksidan av tygbiten.


Så här ser det ut när vliesofixen är påstruken. Lägger på applikationen och ridar av den på vliesofixens papper. Klipper sedan ut den, medan pappret är kvar blir tyget väldigt stelt och lätt att arbeta med. Det är inga problem att klippa ut små detaljer om det behöva. När pappret dras bort blir bläckfisken mjuk igen.


Placera applikationen där den ska sitta, tex på bröstet på en tröja. Eller som här på baksidan nere vid rumpan på en tunika. Stryk sedan fast applikationen.


Sy med raksöm runt hela appikationen.



Här ser man att kanten på bläckfisken inte är 100% rak. Den är helt slätstruken med strykjärnet. När plagget används kommer kanten att ruggas upp lite och blir lite luddig, det blir en fin detalj tycker jag.



Så blidde det....









3 kommentarer:

Nette sa...

jättefint!, kommer nog att stjäla den goda iden......

GR sa...

Glad att jag hittade denna beskrivning! Har länge varit sugen på att sy applikationer, men tycker inte att jag lyckas få till en snygg söm när jag använder tät sicksack. Nu har du dock inspirerat mig att börja med applikationer i velour och fastsättning med raksöm, tack!

{K * Design} sa...

Lycka till! Det är jättelätt och blir bra om man är noga med att följa kanten med pressarfoten så det inte blir ojämnt.