lördag 17 oktober 2009

Snurrkjol, franskjol och mönsterkonstruktuion!

Fick för mig att jag skulle sy lite kjolar till mitt jobb. Gissa vad jag jobbar som?

.....tataaaa, Förskollärare!

Ska börja jobba på en nybyggd förskola så fort min mammaledighet är över. Resten av mitt arbetslag jobbar för fullt med uppstarten just nu. Tänkte att jag kan bidra med lite utklädningskläder a la simpelt! Snurrkjolar brukar vara poppis.

Men jag hade inget mönster, så jag fick konstruera ett helt enkelt. Försökte få mäta min 2,5åring, å det var inte det lättaste, men efter mycket om och men fick jag det. Men sen då? Nu hade jag ju en omkrets, vad blir radien då? Tankeverksamheten i full gång och jag var nära att få gå och hämta den gamla formelsamlingen som ligger och skräpar i förrådet. Jag kom dock på hur man gör, men det tog ett tag! r=O/2(pi) (pi=3,14 avrundat)
Fick ut en radie som var ca 9 cm, lite drygt. Tog dock 10cm på mönstret, det ska ju gärna passa barn med lite större rumpa än en 2,5 åring. Bestämde att kjolen skulle bli ca 30cm med fåll så då måttade jag upp det runt om och klippte.


Det här blir i lite omvänd ordning, för först provade jag att sy en kjol i ett stycke, den syns på bilden längst ner med djur på. Den är sydd i lite tjockare tyg och med en ribbmudd. Gissa om symaskinen inte tyckte om alla dessa tjocka lager. Kniven hade svprt att skära igenom så det blev inte så där super, fick förstärka med vanliga maskinen på vissa ställen. Den är itne så snygg innifrån, ,men utifrån blev den ganska bra. Då den är till jobbet och ska lekas med ides jag inte lägga ner någon tid på fåll så det blev helt enkelt bara en vanlig overlocksöm längst ner.

Sedan ville jag göra en i de häftiga tygerna som ajg sytt filurerna i. De är så läckra, riktigt skarpa och glänsande färger. Vek mönstret till 1/4-dels cirkel och klippte 4 delar, det går ju göra ännu flera om man vill.


Sydde ihop delarna och använda samma tjocka blå ribbmudd. Men i den här drog jag in en resor så att den kanske sitter lite bättre.


Des tre har flyttat till jobbet! Den vita är en rak kjol med fransar, klippte och sydde, inget mönster hade jag det fick blir som det blir helt enkelt. Det är roligt att göra saker som det inte är så vansinnigt noga med. Barn brukar gilla fransar så jag hoppas att den blir bra.





Inga kommentarer: