onsdag 14 oktober 2009

Triss i leggings!

Igår var en stor skaparon dag, många timmar vid maskinerna blev det äntligen!
Tre par leggings fick liv och lilltjejen blev lycklig över att det var 2 par rosa hon ville ha dem på en gång. Jag gillade verkligen de blå byxorna, det ser ut som jeanstyg men är joggningtyg, jättesköna skulle jag gissa. Funderade ett tag på hur jag skulle få till mönstret för de leggings jag gjort förut har inte varit så jättebra eller så är det tyget som varit konstigt. Men nu hittade jag ett mönster som passade tjejen perfekt. Det är från "Allt om handarbete" något nummer 2007. Längdade det lite och gjorde mera uppvik än på orginalmönstret, kan ju inte låta ett mönster bara få vara som det är. Tror aldrig det hänt faktiskt. Benfållen gjorde jag med en dekorsöm, meeeeen på de blå byxorna gick det på automatik och jag fållde upp ett ben från fel håll, lagom snyggt. Sprätta en dekorsom tar låååångt tid, ca 30 minuter runt ett barnben!

Testade den här gången att göra en annan form av linning, så som det ofta är på köpta byxor. Jag brukar göra en kanal och trä in en resor i men den har en tendens att skruva sig då tycker jag. Så nu sydde jag fast resoren mot rätan av byxlinningen, med overlocken, kniven nervikt så jag inte skulle skära i resoren. Sedan vek jag ner resoren med tyget runt tills den var helt inlindad, sydde en dekorsöm längst ner för att hålla den på plats, det blev jättebra faktiskt, ska fortsätta på detta sätt tror jag, klart snyggast.

Tyg är från fix, jofotex och ohlssons!

Inga kommentarer: