onsdag 14 oktober 2009

En liten båt...

Lilltjejen har beställt en ROSA mössa, hon fick välja tyg själv och då jag itne har mycket rosa att välja mellan så var det ju ett ganska enkelt val för henne. Det blev rosa moln och cerise velour. Ville göra en annan form av mössa än de jag gjort tidigare, med en topp istället för två. Mätte hennes huvud, snabbt fick det gå, inga långa mätningar om ens mätningar alls, oftast går det inte. Hämtade sedan en mössa som hon kan ha och jämföre med den. Ritade mössan på mönsterpapper. Då jag inte har mycket molntyg kvar ville jag göra en protoryp först för att se om den passar. Därför blev det en blå och röd, ser exakt ut som en segelbåt med marina färger tycker jag.



Den blå mössan verkade sitta hyffsat, men då hon hade den på sig i ungefär en mikrosekund var det lite svårt att avgöra, både jag och svärmora försökte vårt bästa. Började då med "the real thing". Meeeen, det visade sig att någon stans har det gått snett. Den var jäääätttestor, se ovan, jag kunde ha den utan problem, såg inte klok ut som en stor bebistomtenisse, huva!

Det var helt enkelt bara att klippa isär den och förminska, förminskade den med 3 overlocksömmar + lite till, ca 1,5 cm runt om. Längst upp finns en bild på hur hon ser ut med den färdiga sorten på, men jag fick INTE fota, tyvärr gjorde jag det ändå! Närbild var då inte att tala om!



Gjorde även denna vändbar, så hon kan välja om det ska vara trikå eller velour mot öronen!















Inga kommentarer: