onsdag 14 oktober 2009

Rosa, elefanter och mjuk velour!


Jag har många fina tyger som väntar på att bli tillklippta, men då tjejen helt plötsligt mot sin mors önskan gått och blivit rosatokig så är det väl bäst att göra rosa. Men JAG villa att hon ska ha de fina retrotygerna jag lagt ner en förmögenhet på. Samtidigt som det är kul att hon gillar att ha på sig kläderna utan tvång. Cerise och grönt passar väl bra? Modellen ändrade jag lite på, gjorde den lite insvängd i midjan och med mera puffärm än på de tidigare, ritade ärmen rak istället för avsmalnande. Med ärmsluten gjorde jag på samma sätt som linningen på tidigare bloggade tights (de på bilden) och det blev jättebra, mjukt och skönt för de små armarna. Tycker att det är fint att ha något fram på klänningen som bryter av lite och då de två senaste fått fickor kunde det ju vara kul men en applikation. Elefanterna är ju så simpelt mönster på så de är ju lätta att sy. Då jag inte är någon fena på att rita förhand tog jag ett kort på elefanttyget och förstorade upp en elefant, skrev ut den och klippte ut delarna. Strök vliesofix på en bit velour, ritade av bitarna, klippte ut, strök fast och sydde med raksöm runt. Funderade på om jag skulle ha en tät sicksack men det skulle bli så mycket och tjockt så det struntade jag i, kanske en annan gång. Jag la upp tröjan nertill med en dekorsöm, men då jag var dålig på att måtta så missade jag uppviket på baksidan på endel ställen, oops, därför fick det bli två sömmar ovanför varandra, det funkade det också, vet man inget annat så ser det ju ut som om det ska vara så.

Jag är jättenöjd med modellen, denna ska jag göra flera gånger, hon passade väldigt bra i den när den var lite insvängd. Ärmarna blev lite långa men det går bra då resoren håller ärmen på plats utan att åka ner. Mönster är ett omgjort från ottobre och tyg från jofotex och fix.

Hon blev gnaska söt med matchande mössa till!




3 kommentarer:

åsa sa...

Snyggt...som allt annat du gör =)

Fortfarande så avensjuk på din talang ;) jag skulle lappa ett par byxor igår, och bara en sån enkel sak gick åt skogen för mig =)

Mickan sa...

Kristin, du är ju superduktig!! Tar du beställningar?? Älskade dina muddbyxor med namn i rumpan.

{K * Design} sa...

Åsa: Tack! Du kan väl komma hit och sy lite åt charlie någon dag, jag guidar, det är enklare än man kan tro!

Mickan: Njaaa....jag har gjort något beställningsprojekt, typ namnbyxorna. Problemet är väl att tiden inte riktigt räcker till och ska man ta betalt blir det ganska dyra byxor då det tar en hel del tid att pilla dit ett namn, eller att göra en applikation tex. Men byxor och tröjor rakt upp och ner tar ju inte så lång tid.

Det beror väl på kan man väl säga!